ronnedal . se

Cykling och annan träning

Igång med vinterträningen

Kategori: Allmänt

Förra vintern var första gången sen jag gjorde lumpen som jag lyckades hålla igång med vinterträning hela vintern. Mycket tack vare att jag och Sandra tränade ihop och hjälptes åt att se till att vi ofta besökte Friskis & Svettis för att hålla igång med Skivstångspass, löpband och styrketräning. Det gav väldigt bra resultat i början av årets säsong. Framför allt kände jag mej väldigt uthållig i överkroppen när man stod upp och cyklade och fick inte ont i ryggen som tidigare år av att sitta på cykeln länge. Men det färskt i minne har vi nu satt igång med denna vinterns inomhusträning. Körde ett lättare skivstångspass igår. Tog medvetet väldigt lite vikt då jag vet att jag haft sån träningsvärk tidigare att jag nästan behövt sjukskriva mej.
 
Kan rekommendera alla som provar på skivstångsträning (bodypump) att ta löjligt lite vikt första gången. Jag hade 2x2,5kg igår på stången och ändå har jag träningsvärk idag. Trodde armarna skulle ha mest träningsvärk idag men det är faktiskt benen. Dom brukar instruera att man ska ha mycket vikt när man tränar ben och sen minska vikt eftersom man går över till mindre muskelgrupper. Jag körde samma vikt hela tiden. Det man får tänka på är att på alla benövningar använder man sin kroppsvikt som motstånd. Så när man själv väger 96kg, har en stång som väger runt 1kg och vikter som väger 5kg så gör knappt vikten varken till eller från. Och min kroppsvikt är tillräckligt motstånd för mej. Men jag vet från förra vintern att det går snabbt att bygga upp styrkan och snart är jag säkert tillbaks med 30kg på stången igen. Men viktigt att tänka på är att inte lasta på för mycket så man inte klarar alla repetitioner eller tappar tekniken. Det är ingen idé att gå på skivstångspass om man vill styrketräna. Det är mer med uthållighet att göra. Sen får man köra rena styrkepass i gymmet.
 
Min förhoppning är att jag kommer att köra mer varierad träning denna vinter. Mer Core och Yoga även fast det inte är det roligaste att träna, men det jag behöver mest. Vi ska försöka få in lite mer simträning också, och lära oss att crawla. Hur ska vi hinna med allt?

Kommentarer

  • Claes säger:

    Tips: Göteborgssim har just släppt fler platser till sina vuxencrawlkurser, de brukar annars ta slut på ett ögonlock.

    http://www.goteborgsim.se/simning/vuxencrawl/

    2012-08-30 | 10:44:39

Kommentera inlägget här: