ronnedal . se

Cykling och annan träning

Vilodag och däcksbyte

Kategori: Allmänt

 Tanken tidigare i veckan var att jag skulle cykla både igår och idag. Men kände när jag kom hem igår att det räckte. Samt frågade Sandra om jag kunde vara hennes backup om hon skulle ut på långtur så jag kunde hämta henne med bilen om hon skulle få för ont. Vi vaknade till ösregn och Sandra vågade inte chansa då hon varit förkyld samt att det inte är nå bra att bli nedkyld när hon redan har problem med muskellåsningar.
 
Vi tog istället en väldigt lugn dag, åt en bra frukost, mina ben var ganska onda efter många mil senaste veckan så Sandra gav mej massage. Men det gjorde så ont så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Vart helt utpumpad av massagen och bara tvärsomnade på soffan efteråt till en film. När jag vaknade fick jag ta och stretcha lite och det ville nästan vända sej i magen för det gjorde så ont. Det bor 2 personer i min kropp, en pedant och en slarver. När det kommer till stretch är det slarvern som har övertaget.
 
Sandra har ända sedan hon anmälde sej till Vättern sagt att vi måste ha en liten mekkväll så hon får träna på att byta däck. Och nu är det inte så mycket tid kvar och vi har nyligen fått däck som vi beställt. Båda har rullat på däck som börjar bli lite slitna så vi tänkte vi byter nu så vi har nya och fräsha däck för Vättern så kan man alltid byta tillbaks sen om man vill få ut det sista av de gamla däcken.
 
Sandra fick börja med att se denna instruktionsfilm:
 
 
Sedan var det bara att sätta igång. Hon bytte båda däcken på sin cykel och båda på min. Gick även igenom med henne saker som han inte hade tagit upp i instruktionsfilmen som att t ex försträcka ett nytt däck innan man försöker sätta dit det. Det var lite kämpigt att få dit de nya däcken på henne fälgar men gick som en dans med mina. Så jag misstänker att diametern på våra fälgar kan skilja nån millimeter.
 
 
Sandra hade sedan tidigare fått lära sej av Kevin i den här videon hur man enkelt tar loss bakhjulet på en racer så nu är hon ett riktigt proffs både på att ta loss hjulet och sätta tillbaks det. Men även på att byta däck/laga punktering. Vi gick även igenom hur man snabbast fixar en punktering om man är flera stycken som hjälps åt. Hur man lämpligtvis delar upp sysslorna så man jobbar tidseffektivt. På Vättern anser man att en punktering inte ska ta längre tid än 5 minuter att laga.
 
 
Uppdelningen ser ut så här. Person 1 håller i cykeln. Person 2 tar loss hjulet från cykeln medans person 3 tar fram ny slang, nytt däck, däcksverktyg och pump. Person 3 ger däcksverktygen till Person 2 och börjar sedan förbereda den nya slangen och pumpen. Person 2 tar lossar däcket, tar bort den punkterade slagen och ser efter vad som orsakat punkteringen och beslutar om även däcket behöver bytas. Ser efter så att ingen glasbit eller annat som kan ha orsakat punkteringen sitter kvar. Person 3 har nu fyllt den nya slangen precis så mycket att den blir rund (räcker att man blåser med munnen) och ger den till person 2. Person 2 sätter i slangen och sätter däcket på plats. Under tiden har Person nummer 3 gjort i ordning Kolsyrepumpen och står redo med den. När Person 2 anser att nu sitter allt som det ska får han pumpen och Person 2 börjar packa ner allt som används. Person 2 har nu pumpat däcket och sätter tillbaks hjulet på cykeln.
 
-Men Jens, du kan ju inte bara skriva saker utan att berätta vad du menar.
-Lugn nu, jag var inte klar än.
 
Jo, att förbereda en ny slang skrev jag ju att man blåser bara upp den med hjälp av munnen. Använder man en pump finns det risk att man blåser upp för mycket. Att förbereda ett däck gör man genom att man sträcker det. Man väcklar ut däcket, ställer en fot i däcket och drar kraftigt i däcket på andra sidan. Inte rycka, man drar långsamt men kraftigt. Sen vrider man däcket ett kvarts varv och repeterar. Skälet varför man gör detta är att däcket är ganska kort från fabrik och försöker man montera däcket utan att sträcka det gör man det bara svårare än vad det behöver vara.
 
 
Sen pratade vi om att förbereda kolsyrepumpen. Kolsyrepumpen har man aldrig laddad med patron innan det är dags att använda den. På pumpen finns ett vred som alltid ska vara stängt när man inte använder den. Annars kommer patronen att öppnas direkt när du skruvar i den och sen är den förbrukad. Skruva åt vredet, skruva i patronen tills det tar stopp. Öppna ventilen, sätt dit pumpen. Vrid långsamt på vredet för att släppa in luften i däcket. När däcket är fyllt stänger du vredet.
 
 
En kolsyrepump kommer aldrig att få upp det trycket som är rekommenderat för ditt däck. Vilket oftast är 8,5bar/120psi. Men det räcker för den rundan eller det loppet du kör. Runt 7,0bar/100psi brukar det bli.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: