ronnedal . se

Cykling och annan träning

Mycket träning

Kategori:

Tränar på något sätt varje dag nu. I helgen var det vilodag på lördagen men i övrigt har jag hållt igång. Cyklade första utomhuspasset i söndags. Frös nå grymt om fötterna men i övrigt kände jag mej inte helt ur form. Har börjat använda gymmet på jobbet, än så länge bara löpbandet men det finns en bra roddmaskin, komplett gym samt lite boxningsprylar.

Idag körde jag armhävningar, dag 2 på vecka 3 men enligt programmet är jag bara på dag 3 på vecka 2 och jag var 2 ifrån att klara det. Skulle gjort 60 uppdelat på 5 set men det vart bara 58. Bara är en väldigt relativ term här. Jag har förbättrat men enligt diagrammet och tycker det ser väldigt bra ut. Men har inte en chans att förbättra mej i den takt det är tänkt i programmet. Men jag knogar på så kanske det blir 100 armhävningar nån gång.

100 Armhävningar

Kategori: Allmänt

Läste för över ett år sedan om utmaningen att klara 100 armhävningar. Kändes lite ouppnåligt eftersom jag med nöd och näppe klarade en. Men sedan dess har det hänt saker och förra våren klarade jag att göra 10x3. Nu när vi drog igång träningen igen så vart jag sugen att testa på programmet för att se om det är möjligt. Jag gjorde det initiala testet och klarade då 13. Enligt det skulle jag lägga mej på nivå 3 och om jag kunde följa programmet skulle jag klara 100 inom 6 veckor. Tyckte att det lät lite för bra för att vara sant. Och som vanligt så låter det för bra så är det oftast det. Jag ska villigt erkänna att jag inte gjorde exakt så som det stod i instruktionerna. Jag vilade inte flera dagar innan jag satte igång med programmet utan körde direkt dagen efter. Och jag skulle då göra 45 armhävningar uppdelat på 5 set. Det är ingen svår matte att räkna ut att det inte skulle finnas en chans i världen att jag skulle klara det. Men jag var inställd på att följa programmet och se vad som händer. Jag klarade 25 av de 45 det var tänkt och det kändes väl inte så uppiggande. Var så slut i armar och hela överkroppen efter detta så jag kunde knappt ta mej upp ur soffan. Fick se mej slagen och bytte snabbt ner mej till nivå 2 istället. 2 dagar senare var det dags för nästa pass. Jag skulle då enligt dag 2 på nivå 2 klara 33. Det lät väl inte helt omöjligt men jag var fortfarande tagen av det första passet så jag klarade heller inte detta, fick ge mej vid 30. Åter igen kändes det motigt att inte klara av även fast jag hade gått ner en nivå.
 
Men har man börjat nåt så får man slutföra det. Min inställningar vart att jag får väl bara se till å göra så många som möjligt vad det än står att det är tänkt att man ska klara. Dag 3 skulle jag göra 42 men det vart bara 32. Kändes nu ändå bra. Intalade mej själv att så länge jag lyckas öka trots bara 2 dagar vila så måste det vara ganska bra. Och nu var det dags för den långa vilan. Vilade hela helgen från armhävningar men tränade annan styrketräning samt löpning. På måndag eftermiddan var det dags igen. Enligt programmet 47 stycken. Visste att det aldrig skulle gå, men hur mycket skulle jag kunna öka? 38 vart det och jag var väldigt nöjd. Hade laddat ner appen till 100 armhävningar och när jag knappade in vad jag klarat så frågade appen mej om jag ville göra om samma dag igen eller börja om programmet från början eftersom jag inte förbättrade mej i den takt det var tänkt. Jag valde att köra om samma dag igen. Klarade 40 nästa tillfälle och nu imorse när det var dags så klarade jag äntligen dom 47 det var tänkt att jag skulle ha klarat redan i måndags.
 
Sammanlagt har jag nu gjort 215 armhävningar på 2 veckor och jag känner att det börjar ge tydliga resultat även fast det inte går i den takt programmet hade tänkt. Jag kommer att fortsätta att köra på och så länge det blir fler vid varje tillfälle känns det väldigt sporrande.
 

Invägning och inmätning

Kategori: Allmänt

Hade inte alls någon inspiration för att träna nu i höst och början av vintern. Och självdisiplinslös som jag är vart det därför mest bara att ligga och lata sej för hela slanten. Har nu efter att varit uppe i Hudiksvall över jul och nyår och åkt lite längdskidor för första gången sen lumpen hittat lite inspiration. Och som tur var är jag inte själv. Sandra har också hittat inspiration.
 
Vi har även likvärdiga mål att se fram emot. Både tänker springa Göteborgsvarvet och förhoppningsvis under 2 timmar för första gången för båda. Förra året blev löpningen lite bortglömd p g a cyklingen. Men vi ska försöka vara mer varierade i träningen i år så inte löpningen blir bortglömd igen. Det som också brukar bli bortglömt är styrketräningen så fort det blir fint väder ute. Det är lätt att planera långt i förväg men att i slutänden göra så när man drivs mycket på inspiration är svårt.
 
Ser det inte som någon omöjlighet att det skulle kunna bli Vättern i år också. Men fick lite avsmak av att cykla i SUB-grupp efter att förra gången,.. Tror inte jag nämnt det tidigare och har ingen lust att gå in på det nu heller. Men för att fatta mej kort kan jag bara säga att jag alltid sätter rättvisa först när jag är ledare och när andra vill vara ledare endast för sin egen vinning så vill inte jag vara med. Så om det blir nån Vättern i år så blir det nog att köra solo.
 
När jag vägde som mest för ett par år sedan vägde jag 106kg. Idag sa Sandra att det var dags för invägning och inmätning inför träningen som komma skall. Vägde in på 103kg så det var inte så farligt men att omkretsen runt magen är 103cm får en att känna att man börjar övergå mer och mer i cylinderform. Viktminskningen är inte mitt mål i träningen heller. Mer att jag är ute efter att få bort lite av magen och omfördela vikten till andra ställen i annan form.