ronnedal . se

Cykling och annan träning

Klassiker-hysteri

Kategori: Allmänt

 
Det är Klassiker-hysteri i Sverige. Var jag än läser, ser och hör är det samma visa. Jag ska köra klassikern! Det finns som jag ser det 2 typer av personer som kör klassikern. De som gillar att träna mångsidigt och har klassikerloppen som mål eller delmål i sin träning. Och de som vill ha klassikern gjord.
 
Kanske aldrig stått på ett par längdskidor, aldrig cyklat mer än en mil på cykel, aldrig simmat mer än ett par längder och aldrig sprungit mer än 5km och det var för 15 år sedan i skolan.
 
Visst går det att genomföra en klassiker utan att träna i mängder, men till vilken nytta? Risken är väldigt stor att loppen kommer bli en lång lidelse istället för att bli ett positivt minne för livet. Risken för skador är också stor och kan ta väldigt lång tid att läka.
 
Jag började cykla landsvägscykel 2006 och har sedan dess genomfört ett 20-tal lopp och trodde länge att det aldrig skulle bli nån Vättern för min del. Jag hade cyklat lopp som var allt mellan 6-15 mil och tyckte att det räcker väldigt bra för min del. Det jag dock känt är att med lite mer distansträning, några rundor ibland på 20-30 mil i lugnt tempo skulle göra gott för uthålligheten då man sedan cyklar lopp på 10-15 mil. En idé att träna inför Vättern som ett sätt att förbättra uthålligheten grodde.
 
Så hösten 2011 bestämde jag och Sandra oss för att satsa. Vi körde spinning och styrketräning under vintern, startade utomhuscyklingen riktigt tidigt, redan innan klubben börjat sin utomhus säsong. Hängde med på träningsläger i Laholm. Passade på att köra 20-milsrunda när randonneurerna körde sitt Brevetlopp. Samlade sedan ihop ett eget gäng och körde den 20-milaren igen. Samlade ihop ett gäng för att köra en 30-milare då datumet inte passade för oss då Brevetloppet på 30-mil gick. Körde hela tiden många rundor med klubben samt att vi körde Nationaldagsloppet (100km).
 
Trots all den träningen var Vättern ingen lek. Även om det inte hade varit för att det var sämsta möjliga väderförhållande första 10 milen och att jag senare var i backen hade jag inte velat genomföra loppet utan den mängden träning. Tanken att sitta på en cykel i 15 timmar utan att vara tränad för det? Aj!
 
Jag läser ett inlägg där det står. Jag ska köra Vättern och har aldrig cyklat. Vad ska jag köpa för cykel?
 
Ta först reda på om du tycker att det är roligt att cykla innan du bestämmer dej för att köra ett av de längsta motionsloppen vi har i Sverige. Har man riktig tur finns en cykelklubb i närheten där du t o m kan provcykla en racercykel och få tips om lämpliga butiker innan du börjar planera ett inköp. När du väl har din cykel, börja träna, gärna med en klubb, träna tillsammans, kör nåt kortare lopp, känn efter om det är roligt, sätt upp nya mål.
 
Men klassikern är ju inte bara cykling, det är ju 3 delmoment till. Men cyklingen är troligtvis det moment som tar längst tid att genomföra och behöver där med mycket träning. Vasaloppet kan för de som satsar mycket på cykel ta längre tid att genomföra.
 
Men jag löptränar mycket och springer milen på 50 minuter?
 
Problemet är att det är helt olika muskelgrupper du använder så det går inte att översätta till cykling. Om du springer milen på 50 minuter kan du säkert springa halvmara (21km) på 2 timmar. Men det säger inte att du skulle cykla Vättern på under 10 timmar, det säger inte ens om du skulle ta dej i mål.
 
Så till dej som funderar på att hänga på i Klassiker-hysterin tänk långsiktigt. Träning är nånting som bör vara en del av din vardag. Att köra ett galet år och sedan sluta träna igen är ingen sund plan. Försök istället hitta vad du tycker är roligt och träna det mest och variera gärna med sånt som är mindre roligt. Ofta är den tråkiga träningen det du behöver mest. I mitt fall är det styrketräning.
 
Lycka till i din träning och ha gärna klassikern som mål. Men inte som första och sista mål.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: