ronnedal . se

Cykling och annan träning

FTP-test avklarat

Kategori: Allmänt

Det är svårt att göra nån riktigt rättvis test på 5 och 20 minuter när man cyklar ute på vägar som både är platta, uppför och nedför. Men jag gjorde mitt bästa efter förutsättningarna. 1 minut testet borde dock vara bra förutom att jag var lite trött efter tidigare tester.
 
Resultat:
6 sekunder - 1044W
1 minut - 527W
5 minuter - 323W
20 minuter - 281W
 
Med mitt nya pulsband testade jag även vilopuls som var 38 slag/min. Maxpulsen har än så länge varit uppe i 182.
 

Wattmätare

Kategori: Allmänt

Nu är min wattmätare installerad. Ska med hjälp av den förhoppningsvis få bättre kvalitet i mina solorundor. Istället för att jag som nu bara kör allt jag har i 2 timmar så ska jag försöka följa ett lite mer sofistikerat träningsupplägg. Men först behöver jag göra ett FTP-test för att se vilken nivå jag ligger på nu. Planen är att vila idag och köra testen imorron.
 
 
 

Tillbaks

Kategori: Allmänt

Efter 5 år är jag tillbaks på cykeln. Gjorde en ansträngning redan förra året då jag gick från 120 till 100kg på tre månader. Började komma i riktigt bra form och tappade sedan fokus igen. Tillbaks upp på 110kg satte jag åter igen igång träningen för att komma tillbaks. Nu är jag tillbaks på 100kg men med mindre muskelmassa och mer fett än senast. Men det är även bara 5 veckor som gått sedan jag lade om kosten och mycket mer som ska göras. Jag är inte lika strikt denna gång och kosten är inget revolutionerande, jag bara försöker att utesluta allt jag inte behöver. Inge läsk, godis, alkohol, fikabröd, osv. Och inte stoppa i mej mer kokhydrater än jag behöver. Jag har ingen direkt målvikt även om <100 var ett tydligt delmål. Jag vill komma i form för att köra motionslopp snabbare än jag nånsin gjort tidigare, på cykel men även i löpning.
 
Mål när det gäller lopp är till att börja med Mjörn Runt, 1 sept på SUB3. Sen blir det stenhård träning hela vintern. Jag kommer att söka till Skoda Cycling Team i vinter med målet att cykla Vättern på SUB8. Och innan det hinna med Gbgvarvet på SUB2 och några 1-mils lopp. Samt att hänga på dom snabba på andra motionslopp på cykel.
 
Hade funderingar redan i början av min träning på att dra igång bloggen, men vill inte att den ska handla om en viktresa. Jag vill att den ska handla om målmedveten träning och om hur jag sedan når målen. Det som fick mej att tappa fokus på träningen 2013 var att Sandra fick problem med ryggen i sin träning inför Iron Man. Hon kunde till slut varken cykla eller springa och jag tappade helt suget. Men nu är jag tillbaks och känner mej mer fokuserad än nånsin. Jag kommer inte att hinna komma i samma form som 2013 redan i år. Men inför 2020 men bra träning i vinter kommer jag att vara både starkare och snabbare än då.
 
Än så länge i år har jag cyklat ca 300 mil och just kommit igång med löpningen. Börjar känna mej hyfsat bra på cykeln men löpningen är bara i uppstart med en 5km runda i veckan. Löpningen sliter rejält nu i början och drar ner mej ganska mycket i cykelträningen. Men jag hoppas att det ska gå att kombinera bättre när jag kommer i bättre löparform.